Jawa Forum
Jawa Forum
Jawa Forum

Ga Terug   Jawa Forum > Techniek > CZ
Gebruikersnaam
Wachtwoord

Antwoord

Onderwerpopties Weergavemodus
Oud 05-21-2009, 01:25 PM
Teun Teun is offline
Junior Member
Gebruiker

Standaard Restauratie CZ 175

Beste liefhebbers,

Hoe kan het ook raar lopen soms, na het zien van de nieuwe Dukes of Hazard film begon het weer even te kriebelen, ik zocht op marktplaats wat naar oldtimers, en besloot ook even naar CZ te zoeken.

Mijn oog viel op een advertentie met daarin een 175 cc uit '62. Na een belletje bleek dat hij voor een wel hele mooie prijs te koop stond.

2 uur rijden later stond deze CZ in de schuur lelijk te zijn. Want lelijk, dat is ie! Tenminste, zoals hij er nou uitziet...wat een drama.

Het is de bedoeling deze CZ weer helemaal in nieuwstaat te brengen. Elk schroefje waar ook maar een deukje inzit wil ik vervangen, alles moet er tip top uitzien. Mooi chroom waar nodig is, alles laten spuiten in de originele kleur, etc etc.

Vandaag een vrije dag , 1 van mijn weinige, dus meteen de handen uit de mouwen gestoken.

Na flink wat gesleutel ziet de CZ er nu zo uit.

Wat zijn de grootste minpunten:

Krukas muurvast.
Geen zuigerveren.
Geen koplamp
Geen kenteken
Zeer slechte buddy
Bedrading is een zooitje
Ontbreken sleutel (geen punt, er staat nog een andere cz, maar toch..)

Gelukkig zat de motor onder een hele dikke laag smeer,na het wegpoetsen hiervan bleek alleen het voorspatbord,stuur en koplamp last te hebben van een roestlaag. Maar nog lang niet doorgeroest!

Ik heb hier de beschikking over een straalkast en draaibank. En daarnaast heb ik een paar goede kennissen die kunnen hardverchromen en spuiten.

De volgende stappen zijn:

Blok demonteren,buitenste kapwerk stralen en polijsten.
Blok reviseren.
Plaatwerk stralen en in de primer zetten
Frame schuren,ontroesten en in de primer zetten.

Ik heb niet veel tijd, maar zal elke update online gooien hier op het forum.

Groeten,
Teun

Laatst aangepast door Teun : 05-21-2009 om 02:15 PM.
Met citaat antwoorden

Oud 05-21-2009, 01:30 PM
Teun Teun is offline
Junior Member
Gebruiker

Standaard

Carburator kap en cilinderkop gestraald.

Groet,
Teun
Met citaat antwoorden

Oud 05-22-2009, 09:31 PM
Teun Teun is offline
Junior Member
Gebruiker

Standaard

Vandaag lopen stofhappen.

De volgende onderdelen met verfafbijt behandeld, en vervolgens gestraald. What a Job...

Met name het voorste spatbord was een groot drama, het heeft me uren gekost om de vieze verf en roestlaag er grootendeels af te krijgen. De laatste roestresten heb ik gewoon met de straalkast weg kunnen halen.

Morgen het zaakje eens in de primer zetten...

Grts,
Teun
Met citaat antwoorden

Oud 05-23-2009, 01:42 PM
Teun Teun is offline
Junior Member
Gebruiker

Standaard

Primer:

Hierna veel schuren om alle onderdelen mooi glad te krijgen, vervolgens een dunne afwerklaag primer, en dan laten spuiten in de juiste kleurcodes. Nu alleen nog een goed adres vinden voor het spuiten, de originele kleur schijnt nogal een gedoe te zijn.

Grts,
Teun
Met citaat antwoorden

Oud 05-23-2009, 06:47 PM
Teun Teun is offline
Junior Member
Gebruiker

Standaard

Nog een paar stukken plaatwerk, en het meeste staat in de primer.

Vandaar dat ik vanavond een begin maak met het blok, zojuist opgehangen, en de paar druppels olie die erin zaten eruit laten lopen, meteen de reden voor de vaste krukas gevonden..

Groeten,
Teun
Met citaat antwoorden

Oud 05-25-2009, 05:55 PM
Teun Teun is offline
Junior Member
Gebruiker

Standaard

Ik probeer momenteel het blok te reviseren, ik zeg, probeer, want voor iemand die nog nooit eerder een motorblok zover uiteen heeft gehaald valt dit hard tegen. Veel foto's maken, en stap voor stap alles uit elkaar halen.

2 veertjes bij de koppelings as waren gebroken, deze moeten dus sowizo worden vervangen.

Groet,
Teun
Met citaat antwoorden

Oud 05-26-2009, 07:48 PM
Teun Teun is offline
Junior Member
Gebruiker

Standaard

Ik had de hoop al opgegeven, maar toch! De krukas is los. Het was de drijfstang die vast was gaan zitten door geen smering/het lange stilstaan. Door een tang klem te zetten op de uitstekende as, en ondertussen veel kruipolie tussen de krukas en drijfstang spuiten kwam er rustig beweging in de zuiger. Nadat hij hoog genoeg stond om de pistonpen eruit te tikken heb ik de zuiger eraf gehaald. Vervolgens weer flink kruipolie tussen de krukas en drijfstang, en 5 minuten later liep alles weer zo soepel als het hoort.

Na wat kijken met een zaklampje en wat vissen met een magneetje heb ik nog 1/3e aan stukjes zuigerveer onder de krukas vandaan getoverd. Ik heb meerdere malen met benzine alles doorgespoeld en op de kop gehouden. Vervolgens met perslucht alles doorblazen. Er kwamen uiteindelijk nog 2 kleine spaantjes uit, en het blok is waarschijnlijk nu goed schoon vanbinnen.

Nu alleen nog nieuwe zuigerveren op de zuiger en natuurlijk flink poetsen.

Grts,
Teun

Laatst aangepast door Teun : 05-26-2009 om 07:53 PM.
Met citaat antwoorden

Oud 06-01-2009, 06:38 PM
Jawagek Jawagek is offline
Junior Member
Gebruiker

Standaard

Citaat:
Origineel gepost door Teun Bekijk Bericht
Nog een paar stukken plaatwerk, en het meeste staat in de primer.

Vandaar dat ik vanavond een begin maak met het blok, zojuist opgehangen, en de paar druppels olie die erin zaten eruit laten lopen, meteen de reden voor de vaste krukas gevonden..
Groeten,
Teun

Hoi Teun,

Krukas bigendlager dat vast zat bij je blok wordt gesmeert door de olie die met de benzine gemengt wordt en niet door de carterolie.
Dus kan het niet zitten van olie in het blok niet de oorzaak zijn van het vastzitten van de krukas.
Maar de stukjes zuigerveer die je uit je blok tovert baart mij meer zorgen.

Als ik jou was zou ik het blok geheel uit elkaar halen en nieuwe lagers plaatsen omdat daar ook nog restjes tussen kunnen zitten.

Verder ben je heel erg goed bezig, ben benieuwd hoe hij gaat worden.
En de kleur, dat moet je lekker zelf weten wat je er van maakt.
Veel Cz 175 werden in het zwart geleverd, heb zelf er ooit een Jawa175cc in het zwart gerestaureerd en kort geleden 2 stuks Cz 125 cc beide ook in het zwart.
Heeft wel iets en is weer eens wat anders dan Jawa rood.

Met vriendelijke groet,
Paul Kuijs
www.jawagek.nl
Bijgesloten Plaatje(s)

Met citaat antwoorden

Oud 06-02-2009, 07:46 AM
Teun Teun is offline
Junior Member
Gebruiker

Standaard

Hi Paul,

Thanks voor je reactie. Ik heb de rest van het blok meerdere malen goed uitgespoeld en vervolgens ook meerdere malen alles met perslucht schoongeblazen,alles loopt weer uitstekend.

Ik ben ondertussen bezig de rest van het plaatwerk blank te maken/ in de primer te zetten. Dat de kleur zwart met gouden biesjes gaat worden was ik al over uit nadat ik je jawagek site een week geleden zag. Dat is toch wel heel wat mooier als het rode...

Btw, waarom is het bovenste deksel van de koplamp zwart? Was het chroom niet meer te redden?

Grts,
Teun

P.S Vorige week nog een 175 cc van hetzelfde type erbij gekocht, maar dan in goede staat.

P.S2 Eergisteren naar brabant gereden om een 125 cc 1971 op te halen.
Nog genoeg werk om te doen

Laatst aangepast door Teun : 06-02-2009 om 07:48 AM.
Met citaat antwoorden

Oud 06-06-2009, 01:57 PM
Jawagek Jawagek is offline
Junior Member
Gebruiker

Standaard

Ga je een Cz verzameling aanlleggen :-)

Bovenzijde koplamp is standaard niet verchroomd en persoonlijk vind ik het in het zwart ook mooier staan, wordt heel erg kitscherig als de panelen ook chroom zijn.
Maar dat is slechts mijn mening en smaak maar.

De geheel zwarte Cz van de laatste twee foto's staat te koop mocht je interesse hebben.

Heb je een Cz in rijdende staat met kenteken ?
14 juni is er een Jawa/Cz-clubrit in Nistelrode, meer info op de agenda op de clubstite.
http://www.jawaczclub.nl/nederlands2.htm

Sucses verder met de restauraties, Paul
Met citaat antwoorden

Antwoord

Onderwerpopties
Weergavemodus

Berichting Regels